Friday, January 30, 2009

QALBU

Tentang qalbu, Rasulullah saw ada menyebut, di antaranya;

‘Ketahuilah sesungguhnya dalam jasad itu ada segumpal daging, jika ia baik, maka baiklah seluru jasad, dan jika ia rusak, maka rusaklah seluru jasad. Ketahuilah itulah qalbu.’

Kita sudah terbiasa membahasakan qalbu dengan hati. Hati mempunyai kedudukan yang begitu mulia, kerana dengannyalah manusia mengenali Allah.Dari hadis tadi dapat difahami bahawa hati pendorong lahirnya amal, gerak kerja atau perjuangan. Beruntunglah yang punya hati baik, langkah hidupnya juga baik, ada takwa, ada dakwah ada harakah. Begitulah sepatutnya. Kalau tidak, tentu ia berbohong, masakan hatinya baik, gerak anggotanya tidak baik? Kalau gerak kerjanya tak baik, itu tanda hatinya sedang ada masalah, kan ?

Hati, terdedah kepada dua tarikan yang saling berlawanan. Ia menerima yang baik atau hidayah, dan tidak menolak nafsu syahwat. Keduanya berusaha untuk merayu hati, merebutnya dan menguasainya. Jadi, di dalam hati selalu ada peperangan yang tiada berkesudahan. Jika hati mengingati Allah, hidayah menang, syaitan lari lintang pukang. Tetapi jika sebaliknya, hati lalai, jauh dari Allah, maka bersaranglah di hati itu syaitan. Kalau berterusan keadaan ini, lagi berbahaya, pemilik hati itu boleh menjadi syaitan. Allah suruh kita berlindung kepada-Nya dari bencana ini!

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia.
"Yang Menguasai sekalian manusia,
"Tuhan Yang berhak disembah oleh sekalian manusia,
"Dari kejahatan pembisik penghasut Yang timbul tenggelam,
"Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke Dalam hati manusia,
"(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia". (S. An Nas)


Nabi saw pula memberi petunjuk agar kita sentiasa hidup dalam jamaah, untuk menghindari terkaman syaitan.

”Sesungguhnya yang dimakan oleh serigala hanyalah kambing yang terpisah dari kawanannya.”

Kita diumpamakan dengan kambing, sedang serigala adalah syaitannya. Hidup berjamaah bererti hidup dalam suasana tarbiyah yang berterusan, suasana tilawah Al- Quran, suasana mengkaji ilmu dan latihan pelaksanaan Islam yang syumul yang kita kaji, suasana saling ingat mengingati, suasana memelihara ukhuwwah, suasana berkorban, membincangkan kerja-kerja dakwah, membangun ummah, suasana shaleh dan baik-baik belaka yang menjadikan diri kita sentiasa online dengan Allah hinggalah kita menjumpai-Nya dalam keadaan husnul khatimah. "Ya Allah! Janganlah Engkau palingkan qalbu-qalbu kami setelah Engkau memberinya hidayah dan beri kami rahmat dari sisi-Mu ya Allah! Tuhan Yang Maha Memberi."

"Ya Allah! Tuhan Yang Berkuasa membolak-balikkan qalbu-qalbu, Tetapkan qalbu kami dalam agama-Mu, dalam ketaatan kepada-Mu!"

Aamiin

0 comments:

 
Copyright HIKMAH-BINTULU © 2008 Free Blogger Template By Cool Stuff Blog